Психологічна методика «Мій клас»

Психологічна методика «Мій клас»

Молодші школярі відчувають певні труднощі при роботі з шкалами, опитувальниками, тестами, що вивчають становище дитини в колективі, які традиційно використовуються в соціально-психологічній практиці. У такому випадку зручніше використовувати дану методику.

До уваги учнів пропонується листок з малюнком класу.  Інструкція: «На цьому малюнку схематично зображений ваш клас. За столом сидить вчитель, учні зайняті своєю справою. Частина хлопців грається. Знайдіть і позначте хрестиком на малюнку себе, напишіть поруч свої ім’я та прізвище. Потім позначте (теж хрестиком) на малюнку свого товариша, напишіть поруч його ім’я і прізвище».

 

Психологу важливо знати:

З ким із учасників ситуації ототожнює себе досліджуваний?

Яке місце в класі він відводить ідентифікованому з собою персонажу (поруч з учителем, поза класною кімнатою, разом з хлопцями, один)?

Який зміст занять, емоційно значимих для школяра?

Аналіз результатів:

На малюнку позначені позиції, що вказують на вираженість пізнавальних інтересів: вирішення завдання біля дошки, спільне читання книги, питання, що задаються вчителю. В даному випадку ідентифікація щодо цієї позиції буде свідчити про адекватність соціально-психологічного та навчального статусу молодшого школяра.

Позиція «один, далеко від вчителя» – емоційно неблагополучна позиція дитини, яка вказує на труднощі адаптації до перебування в класному колективі.

Ототожнення себе з дітьми, що стоять у парі, разом грають, – доказ благополучної соціально-психологічної позиції дитини.

Місце поряд з учителем: учитель в даному випадку є значущою особою для досліджуваного, а досліджуваний ототожнює себе з учнем, прийнятим вчителем.

ПРОЕКТИЧНИЙ ТЕСТ ДЛЯ ДІТЕЙ 

«МОЄ ЖИТТЯ В ШКОЛІ»

 

 

Якщо дитина відвідує дитячий садок, то в старших групах вона вже зможе розібратися в настроях цих чоловічків і вступити з вами в гру. Тут ви можете міняти питання: Який чоловічок всім допомагає? Який чоловічок всіх ображає? …. Часто діти починають називати чоловічків по іменах. Тоді вам стає зрозуміло – чим живе дитина.

Уважно розглянь цих веселих чоловічків.

1. На якого чоловічка ти схожий зазвичай? (Постав на ньому цифру 1 і на інших став ту цифру, на яке питання ти відповідаєш, на чоловічка може бути 2 цифри з різних питань.)

2. На якого чоловічка ти схожа сьогодні?

3. На якого чоловічка або чоловічків схожі твої друзі?

4. Чи є тут чоловічки, схожі на твоїх вчителів?

5. До якого чоловічка тобі приємно підійти?

6. Якого чоловічка ти б побоювалася?

7.Який чоловічок схожий на того, який підводив тебе?

8. Який зможе тебе зрозуміти і допомогти?

9. Якого чоловічка тобі шкода?

10. Який чоловічок усіма командує?

11. Хотілося б тобі тут домалювати свого чоловічка? Ти можеш зробити це.

Ці питання можна розширити, перенести їх не тільки на шкільні відносини, але і на сім’ю.

Лист (методика для учнів початкової школи)

Любі діти та звірята! Розкажіть нам, будь ласка, про своє шкільне життя, про своїх друзів, про вчителів. Нам хочеться дізнатись про вас якомога більше. Будь ласка, дайте відповідь на наші запитання. Для того щоб вам було легше це зробити, ми приготували спеціальні аркуші для відповідей (психолог демонструє бланк). Для відповіді на кожне запитання є своя клітинка її номер відповідає номеру нашого запитання (психолог показує).

Далі психолог голосно, повільно і чітко читає текст методики, слідкуючи за тим, щоб учні малювали свої відповіді у певних клітинках.

1.       Є учні, яким подобається в школі, а є й такі, які не хочуть ходити до школи, бо їм там не до вподоби. А тобі подобається в школі чи ні? Якщо так, намалюй у першій клітинці (показуємо, де саме)сонечко, якщо ні – намалюй хмаринку.

2.       Що тобі більше подобається у школі – навчатись чи гратись з іграшками, бігати з друзями? Якщо навчатись, напиши перші три букви алфавіту, якщо гратись – намалюй будь-яку іграшку.

3.       Коли людина часто посміхається вона схожа на сонечко, а якщо рідко – то на хмарку. На сонечко чи на хмаринку схожа твоя вчителька? Якщо на сонечко – намалюй сонечко, а якщо на хмаринку – намалюй хмаринку. 

4.       Фея у казках добра, лагідна, від неї віє теплом та любов’ю. А Снігова Королева – красива, але сувора. Коли до неї підходиш, то відчуваєш, як віє холодом. Твоя вчителька – Фея чи Снігова  Королева? Якщо Фея – намалюй квітку, а якщо Снігова Королева – намалюй сніжинку.

5.       У багатьох людей є таємниця, яку не кожному можна розповісти. Це можна довірити тільки тому, хто уважно тебе вислухає, не буде сміятись і нікому про неї не розповість. Як ти вважаєш, твоя вчителька – така людина, їй можна довірити таємницю? Якщо так – намалюй квітку, якщо ні – намалюй хмаринку.

6.       Якщо людині погано, вона страждає. Їй стає сумно та самотньо, як Пухнастику. Коли тебе ображають або в тебе щось не виходить, чи приходить тобі на допомогу діти? Чи захищають тебе, співчувають тобі? А може, у класі ніхто не допомагає, і від цього тобі хочеться плакати? Якщо тобі допомагають – намалюй квітку, а якщо ні – намалюй ялинку.

7.       Уяви, що в тебе є чарівна паличка, яка може виконати твоє бажання. Чи хотілось би тобі махнути нею та опинитись в іншому класі, де діти кращі та добріші? Чи тобі і в цьому класі добре, і ти не хочеш опинитись в іншому? Якщо тобі подобається у твоєму класі – намалюй квітку, а якщо тобі тут погано – намалюй ялинку.

8.       Наприкінці кожного листа люди пишуть своє ім’я. Я пропоную кожному з вас намалювати свій портрет, де відобразите настрій, який найчастіше у вас буває у школі.