Стрес, занепокоєння, напади тривоги — відчуття, притаманні дітям так само, як і дорослим, і особливо, під час війни. Зняти психологічне напруження й змусити дітей розслабитися допоможуть дихальні вправи й рухливі ігри, зокрема такі, що містять вірші, пісні, лічилки.
Гра здатна «перемкнути» увагу дитини з того, що її турбує, на те, що вона може хоча б відносно контролювати. Пропонуємо добірку ігор, які можна організувати для дітей у бомбосховищі чи деінде, щоб зняти з них психологічну напругу й стрес.
Навігатор активностей для роботи з дошкільниками
Ігри з примовлянками
Ми тупаємо ногами
Діти разом із дорослим стають кружка на відстані випрямлених рук одне від одного, промовляють слова й виконують відповідні рухи, а відтак біжать по колу:
Ми потупаєм ногами,
Ми поплескаєм руками,
Покиваєм головою,
Помахаємо рукою.
А тепер ми біжимо, біжимо, біжимо.
Всі по колу біжимо, біжимо, біжимо.
За сигналом «Стоп!» діти зупиняються в колі, знов виконують ті самі рухи, а відтак біжать у протилежну напрямку.
Витівники
Дорослий вибирає серед дітей «витівника». Усі інші стають кружка. Витівник стає всередині кола. Діти ходять по колу й промовляють слова:
Всі разом одне за одним
Ми ідемо струнко в ряд,
Стій на місці! Дружно разом
Зробимо ось так!
Діти в кружку зупиняються. Витівник показує якийсь рух, діти повторюють. Відтак обирають наступного витівника, і гра триває.
Художньо-естетичний напрям: ПРИКЛАДИ ЗАВДАНЬ
Тиша
Діти, взявшись за руки, ходять по колу й промовляють слова:
Тиша біля ставка,
Не колишеться вода,
Не шумить трава —
Засинає дітвора!
Відтак зупиняються в будь-якій позі й завмирають на 10 с. Кожен має втримати рівновагу й не поворухнутися.
По рівненькій доріжці
Діти йдуть колоною. Вони повторюють за дорослим слова та виконують рухи:
Рівненькі в нас доріжки, (крокують швидко)
Рівненькі в нас доріжки,
Раз, два, раз, два —
Крокують наші ніжки
По горбочках, по горбочках, (стрибають на обох ногах уперед)
По горбочках, по горбочках,
У яму — бух! (присідають)
Рівненькі в нас доріжки, (йдуть повільним кроком)
Рівненькі в нас доріжки,
Притомились наші ніжки.
Ігри малої рухливості
У кого камінчик
Діти стають кружка, щільно притиснувшись одне до одного. Руки тримають за спиною. У середині кола стає ведучий. Дорослий дає комусь із дітей камінчик. Діти передають його одне одному за спиною. За сигналом дорослого зупиняються. Ведучий вгадує, хто в цей тримає камінчик. Він показує на дитину й вигукує «Руки!» — вона показує обидві руки. Якщо ведучий вгадав, то міняється з цією дитиною місцями.
Черепашки
Дорослий малює на підлозі пряму лінію. Діти стають біля неї. За сигналом вони починають іти вздовж якнайменшими кроками. Той, хто зупиниться, одразу вибуває з гри. Перемагає дитина, яка дістанеться фінішу останньою.
Руки сусіда
Діти стають кружка. Ведучий ходить всередині кола, зупиняється біля когось із дітей і каже: «Руки». Дитина стоїть спокійно. Той, хто стоїть праворуч від неї, піднімає праву руку, а той, хто ліворуч, — ліву руку. Якщо хтось з трьох дітей помилився, вибуває з гри. Гра триває доти, доки залишиться троє гравців.
Бережи руки
Діти стають кружка на відстані випрямлених рук одне від одного. Вони витягують руки вперед долонями догори. Ведучий стоїть у центрі кола. За сигналом дорослого «Бережи руки!» ведучий намагається доторкнутися до рук когось із дітей. Ця дитина має одразу сховати руки за спину. Після кількох виграшів одного ведучого обирають наступного, і гра триває.
Дихальні вправи
Метелик
Дорослий прив’язує до прутика на ниточці паперового метелика. Діти стають кружка, а дорослий — усередині кола. Він підносить метелика над кожною дитиною. Усі мають піддувати його так, аби він «літав» у них над головою.
Вітерець
Дорослий підв’язує на довгій нитці короткі ниточки з різнокольоровими паперовими фігурками або обгортками від цукерок. Діти мають піддувати папірці так, ніби їх гойдає вітер.
Повітряна кулька
Дорослий пропонує дітям уявити, що вони надувають повітряні кульки, і відобразити цю дію. При цьому пропонує обрати колір «своєї» кульки й пояснює, що дути дуже швидко і сильно не варто, адже кулька вискочить з рота. Це потрібно робити повільно. Потім дорослий просить дітей вдихнути, затримати дихання й порахувати до чотирьох. Відтак видихнути в «повітряну кульку». Цю вправу повторюють тричі.
Примітка. Можна запропонувати дітям подумати про те, що їх непокоїть, видихнути в кільку й відпустити.
Веселка
Дорослий спонукає дітей глибоко вдихнути й затримати дихання, а відтак видихати, по черзі подумки називаючи кольори веселки. Потім дорослий сам уголос називає кольори й пропонує дітям уявляти, що вони вдихають червоне, жовте, синє і т. д. повітря. А також — предмети тих кольорів, які називає дорослий.